2020年9月3日 星期四

Hierarchy

如果你問我資優最大的天敵是甚麼?我會說是hierarchy。

本來子女尊重父母,學生尊重老師是好的,但如果變成不講道理,盲目要求後輩必須聽從長輩......

以下是我四、五歲時發生的事。

幼稚園老師:大動脈嘅血會流去個肺度.....
我:係「經過」肺,定係「流入」肺? 🤔 
幼稚園老師:大動脈嘅血會入去個肺。
我:(按耐不住但非常小聲地)痴孖筋🙄

回到家
爸爸:(語氣溫柔地發問)你今日喺學校做咩對先生咁無禮貌呀?
我:淨係得氧氣去個肺咋!血液係唔會流入肺裡面架!如果佢d血液流入肺裡面,佢一早死左啦!

幸好我有比較講道理的家人,他們接受我的解釋。冷靜下來後,教我表達意見的其他方式。

語氣和邏輯,是要分開處理的事。

後記:
雖然事隔多年,但大嬸我突然想知道真正答案。朋友答覆如下,有興趣可以看看,挺有趣的。

In fact what you said is almost correct

Air goes into alveoli, which is the bulb like structure in the middle. (朋友發給我一個圖片,不過版權問題這裡不可以放)
Blood from pul artery only goes to the small vessels that surrounds the alveoli but doesn't go into it

The key question is - whether by definition the lungs also include the vessels in it.
If no, then you're right.
If yes, then your teacher was right

沒有留言: